Stall Misterhults Ardenner

Håll dig uppdaterad om vad som händer i Misterhult - Gör den här sidan till din startsida

________________________________________________________________________

Tyskland med Ardennerföreningen

2015-10-15

Första helgen i Oktober var vi på en härlig resa med Ardennerföreningen.

Tidigt på fredag morgonen startade resan från Växjö för vår del. Det blev en låååång dag i bussen, men med trevligt sällskap så går tiden fort. När vi kom fram till Atlantic Hotel Galopprennbahn väntade en god middag på oss. Efter maten hamnade en del av oss i baren där det pratades och skrattades en stund innan det var dags för sängen.

På lördagen var det avfärd från hotellet vid 7.15. Först besökte vi familjen Biegel som föder upp bland annat ardennerhästar. De hade 13 ardenner som de visade lösa i paddocken. Sen fick vi åka en litenbit bort och se deras fölston. Efter att vi tackat för oss så åkte vi till Nordrhein-Westfälisches Landgestüt Warendorf. Det är ett statligt stuteri (nästan som vårt Flyinge) som har både ardenner och halvblod. Stuteriet har idag ca 20 ardennerhingstar. Först gick vi runt och tittade i stallarna och bland lite marknadsstånd som sålde hästsaker, leksaker och godsaker. Sen började en fantastisk hingstparad. Det var blandat halvblod och ardenner. Det reds och kördes på alla de sätt i nästan 3,5 timmar. Vi var mer än nöjda när vi åkte därifrån. Tyvärr gör inte bilderna rättvisa åt allt fint vi sett. Tillbaka på hotellet vid ca 20.30 väntade middag och sen en liten snabb runda i baren för lite mer snack om dagen som varit och hästprat i allmänhet.

Söndagmorgon var vi uppe tidigt igen för att åka hemåt men vi hann med ett snabbt stopp i Burg för lite shopping. Sen var det raka spåret hem, vi var tillbaka i Växjö vid 21-tiden.

Tack alla som var med för det trevliga sällskapet och ett särskilt tack till Barbro Andersson som arrangerat det hela så bra!

Fler bilder från denna fantastiska resa hittar ni HÄR

Familjen Biegels avelsston

Warendorf stuteri

Glada resenärer

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)